6 Haziran 2015 Cumartesi

İşletim Sistemi ve Uygulama Yazılımı Nedir?

İşletim sistemleri, bilgisayarınızı kullanmak, bilgisayarınıza bağlı birimleri (faks modem, CD-ROM, yazıcı vs.) yönetmek ve bilgisayarınızdaki programları kontrol etmek gibi işlemleri gerçekleştirmek için kullandığımız gelişmiş bir programlarıdır. İşletim sistemi için bilgisayarımızın ruhudur diyebiliriz.

En Yaygın İşletim sistemleri

Android, Google, Open Handset Alliance ve özgür yazılım topluluğu tarafından geliştirilmiş olan, Linux tabanlı, mobil cihaz ve cep telefonları için geliştirilmekte olan, açık kaynak kodlu bir mobil işletim sistemidir. Desteklenen uygulama uzantısı “.apk”dir.
Android, aygıtların fonksiyonelliğini genişleten uygulamalar yazan geniş bir geliştirici grubuna sahiptir. Android için halihazırda 1 milyondan fazla uygulama bulunmaktadır. Google Play Store ise, Android işletim sistemi uygulamalarının çeşitli sitelerden indirilebilmesinin yanı sıra, Google tarafından işletilen kurumsal uygulama mağazasıdır. Geliştiriciler, ilk olarak aygıtı, Google’ın Java kütüphanesi aracılığıyla kontrol ederek Java dilinde yazmışlardır.
Microsoft Windows, (Türkçe: pencereler) kullanıcıya grafik arabirimler ve görsel iletilerle yaklaşarak, yazılımları çalıştırmak, komut vermek gibi klavyeden yazma zorunluluğunu ortadan kaldıran, Microsoft şirketinin geliştirdiği dünyada en çok kullanılan bir işletim sistemi ailesidir. İlk Windows 20 Kasım 1985 yılında satışa sunulmuştur.
Microsoft’un ilk işletim sistemi olan MS-DOS’tan farklı olarak Windows’ta aynı anda çok sayıda yazılımla çalışmak mümkündür.
Windows Tarihi:
  • 1983 Windows’un beta sürümü çıktı ve Windows adı ilk kez kullanıldı.
  • 1985 İlk Windows satışa sunuldu.
  • 1991 Windows 3.1 tabanlı bir işletim sistemi olup taşınabilir aygıtlar için tasarlanmış ilk Windows olan; fakat 2002’de yerini Windows for Tablet PC’ye bırakan “Windows for Pen Computing” serisinin satışına başlandı.
  • 1991 Windows 3.0’ün multimedya destekli sürümü çıktı.
  • 1993 Windows 3.1x tabanlı olan Windows NT’nin ilk sürümü olan Windows NT 3.1 sürüldü.
  • 1994 Çince konuşan ülkelere özel Windows sürümü Windows 3.2, Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayvan gibi Çince konuşan ülkelerde raflardaki yerini aldı.
  • 1995 Windows 95 piyasaya sürüldü. Başlat menüsü, Internet Explorer ve görev çubuğu ilk olarak bu sürümde sunulmuştu.
  • 1998 Taşınabilir aygıtlar için geliştirilmiş Windows’lar olan Windows CE satışa sunuldu.
  • 1998 Windows 98 satışa sunuldu.
  • 2000 İlk iş interneti olan işletim sistemi Windows 2000 satışa sunuldu.
  • 2000 Windows 9x ailesinin son üyesi olup ilk internet oyunu, sistem geri alma gibi yazılımlar bulunan;Windows ME satışa sunuldu.
  • 2001 Çoğu yeni özelliğin eklendiği günümüzdeki Windows’ların öncüsü olan Windows XP satışa sunuldu.
  • 2001 Windows 9x dönemi biterek iş ve ev sürümlerinin ikisi de NT tabanlı olmaya başladı.
  • 2002 Windows for Tablet PC sürüldü.
  • 2003 24 Nisan’da Windows Server 2003 satışa sunuldu.
  • 2004 Windows’un ilk 64-bitlik versiyonu sayılabilecek Windows XP x64 Edition sürüldü.
  • 2006 Windows Vista’nın beta sürümü satışa sunuldu.
  • 2007 İlk DVD kayıt, RSS ve Phishing süzgeçi gibi özellikleriyle tanınan Windows Vista satışa sunuldu.
  • 2007 İlk ev sunucusu olan işletim sistemi Windows Home Server satışa sunuldu.
  • 2008 27 Şubat’ta Windows Server 2008 satışa çıktı.
  • 2009 Windows 7 işletim sistemi piyasaya sürüldü.
  • 2011 Windows 8’in RTM sürümü 1 Temmuz 2011’de çıkması beklendi; ama çıkmadı.
  • 2011 Windows 8’in deneme sürümü (RTM) 15 Temmuz 2011’de kullanıma sunulmuştur.
  • 2012 Windows 8’in 2012 ilkbaharında release preview versiyonu duyuruldu.
  • 2012 4 Eylül’de Windows Server 2012 satışa sunuldu.
  • 2012 25 Ekim’de Windows 8 lansmanı yapıldı ve resmi olarak satışa sunuldu.
  • 2012 1 Kasım’da Windows 8’in Türkiye lansmanı yapıldı.
  • 2013 Windows 8 için Windows 8.1 güncellemesi duyuruldu.
  • 2013 Windows 8.1 satışa sunuldu.
  • 2014 Windows 8.1’e Uptade 1 güncelleştirmesi sunuldu.
  • 2014 Windows Windows 10’un çıkacağını duyurdu.
  • 2014 Windows 10 duyruldu.
  • 2014 Windows 10 Technical Preview Çıktı.
Linux, Açık kaynak kodlu işletim sistemidir.(Pardus,Mint,ubuntu)
Pardus, Türkiye’de TÜBİTAK tarafından geliştirilen bir GNU/Linux dağıtımı olan işletim sistemi. Planlamasına 2003 yılında başlanmış olup ilk kararlı sürümü 27 Aralık 2005’te yayınlanmıştır.[1]
Pardus adı, Anadolu Parsı’nın bilimsel adı olan Panthera pardus tulliana’dan gelmektedir.
Pardus, ilk sürümden 2011.2 sürümüme kadar herhangi bir başka Linux dağıtımı temel alınmadan kendine özgü projelerle geliştirilmiş olup 2013 yılında yayınlanan Pardus 2013 sürümü ile beraber Debian tabanına geçilmiştir.
Macintosh İşletim Sistemi, kısaca Mac OS, Apple firması tarafından piyasaya sürülen Apple’ın daha sonra “Mac OS” olarak isimlendireceği şeyin orijinal hali olan, tamamlayıcı ve isimsiz sistem yazılımı ilk olarak 1984 yılında orijinal Macintosh ile tanıtılmıştır. En son ana sürümü Mac OS X’tir. Mac OS ailesinde Mac OS 7, Mac OS 9 ve Mac OS X vardır. Sonundaki X roma rakamındaki 10’u temsil eder. Mac OS, UNIX türevi açık kaynak kodlu bir işletim sistemidir. Yasal olarak sadece Apple marka bilgisayarlar ile uyumludur. Grafik açısından çok ayrıcalıklı olduğundan genellikle yayıncılık alanında ilgi görür. 2014 yılı itibariyleMac OS X Yosemite adlı yeni bir sürümü çıkacaktır.

UYGULAMA YAZILIMLARI NEDİR?

Uygulama yazılımları belirli konulardaki problemlerin çözümüne yönelik olarak programlama dillerinden biri ile yazılmış programlardır. Hangi işletim sistemine uygun olarak yazılmışsa o işletim sistemi altında çalışırlar. Değişik amaçlara yönelik yüzlerce uygulama programı(paket program) vardır.Örneğin;Office programları(Word,Excel,Powerpoint vs.), photoshop, winamp, msn, flash, oyunlar, antivirüs programları vs.
PROGRAMLAMA DİLLERİ
Uygulama yazılımlarının ve işletim sistemlerinin yazılması, oluşturulması için kullanılan programlardır. Örnek: Java, Delphi, Pascal, C++,Visual Basic vs.
KULLANIM HAKLARINA GÖRE YAZILIM ÇEŞİTLERİ
Lisanslı Yazılım: Kullanabilmek için lisans hakkının satın alınması gereken programlardır.Örnek:Office Programları,Windows Xp vs.
Demo Yazılım: Tanıtım amaçlı bir süreliğine(30 gün,15 gün vs) ücretsiz kullanılabilen, süre bitiminde lisans hakları satın alınmak koşuluyla kullanılabilen yazılım türüdür.Çeşitli antivirüs programları
Freeware(Bedava) Yazılımlar: Kullanıcıdan ücret talep etmeksizin cd,disket,internet vasıtasıyla dağıtılarak kullanılan programlardır. Örnek:Winrar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder